Никодим священномученик, архиепископ Костромской и Галичский
 
 
 







Никодим священномученик, архиепископ Костромской и Галичский PDF Печать E-mail
Молитвы и о молитвах - Молитвы и акафисты новомученикам исповедникам ХХ в
27.10.2019 16:34
Новая страница 1

Священномученик Никодим, архиепископ Костромской и Галичский

 

 

nikodim_korotkov-svyashennomuthenik

(8 / 21 августа)

Николай Васильевич Кротков, будущий священномученик, родился 29 ноября 1868 года в селе Погрешино Середского уезда Костромской губернии, в семье священника. Семья была настолько бедна, что в годы учения в духовном училище, а затем в семинарии родители отправляли Николая в Кострому без единой копейки. Но Господь не оставлял Своего избранника без помощи.

По окончании семинарии Николай Васильевич обвенчался с девицей Аполинарией Андреевной Успенской, а 25 февраля 1890 года был рукоположен во священника к Петро-Павловской церкви села Тезино Кинешемского уезда. Этот приход составляли рабочие трех больших фабрик, около десяти тысяч человек. Богослужение в храме совершалось ежедневно, а многочисленные требы занимали все свободное время. О. Николай завел в церкви духовные чтения с поучениями, перед которыми обыкновенно служил акафист.

Только семейная жизнь у о. Николая не сложилась: умер ребенок, а за ним — любимая жена. Из глубины переживаний, просветленных сердечной молитвой, родилось решение принять монашество и оставить приход. По совету епископа Уманского Сергия (Ланина) Кротков продолжил образование, поступив в Киевскую Духовную Академию. На четвертом курсе он принял монашество с наречением имени в честь праведного Никодима.

По окончании Академии в церковных послушаниях на ниве духовного просвещения и пастырства проявились административные способности и замечательные качества о. Никодима: тактичность, искренность и евангельская любовь к людям. В 1907 году указом Святейшего Синода архимандрит Никодим был определен для хиротонии во епископа Аккерманского, викария Кишиневской епархии. По совершении хиротонии преосвященный Владимир (Сеньковский), епископ Кишиневский и Хотинский вручил новопоставленному епископу Никодиму архиерейский жезл с пророческими словами: «В настоящее неспокойное время — время шатания и колебания в мысли и в жизни, отрицания всего, что выше вещественной потребности, — епископское служение можно назвать по справедливости подвигом мученическим. Настоящая современность с каким-то особенным усердием готова вести — и ведет — епископа на Голгофу, чтобы распять там и сделать его мишенью для всяческих злословий, укоров, издевательств… Но да не смущается, при крепкой вере в Бога, сердце твое, возлюбленный о Христе брат… Паси жезлом сим словесное стадо Христово, помня глагол Господень: Пастырь добрый душу свою полагает за овцы (Ин. 10, 11)».

Именно таким восхождением на Голгофу и мученичеством за Христа и Его Церковь стало святительское служение владыки Никодима. И в Кишиневской епархии, и впоследствии в Киеве, куда он был определен Высочайшим повелением с титулом епископа Чигиринского, викария Киевской епархии, владыка неизменно ревностно трудился на благо Матери Церкви, как чадолюбивый отец и пастырь охраняя ее от разделений и соблазнов. Когда началась Первая мировая война, святитель пытался всеми доступными средствами помочь страдающему Отечеству: заботился о создании приютов для беженцев и для сирот убиенных воинов, посещал госпитали, беседовал с ранеными, руководил сбором пожертвований на подарки к Пасхе воинам действующей армии и сам отправлялся на фронт, чтобы ободрить защитников Отечества.

В декабре 1916 года епископ Никодим вместе со своими единомышленниками подал на Высочайшее имя докладную записку, в которой предлагались ряд мер для остановления в стране реваолюционного хаоса, в том числе роспуск Государственной Думы. Пришедшие три месяца спустя к власти мятежники припомнили святителю его резко правые взгляды, и 18 мая 1917 года по инициативе нового обер-прокурора Святейшего Синода князя В. Н. Львова святой Никодим был удален из Киевской епархии и переведен на место епископа Петровского, второго викария Саратовской епархии. В последних числах мая святитель прибыл в Саратов, где на волне революционных событий в стране разворачивалась и церковная смута: был смещен со своей кафедры правящий епископ Палладий (Добронравов), а епархиальный съезд духовенства и мирян встал в прямую оппозицию епископату. Одновременно с переводом Чигиринского епископа в Саратовскую епархию духовенство и миряне Киева предприняли активные хлопоты по возвращению полюбившегося пастве святителя обратно. Их ходатайство поддержал экзарх Грузии архиепископ Платон (Рождественский), и 22 июня 1917 года Преосвященный Никодим был возвращен на прежнюю кафедру.

14 декабря 1918 года Киев заняли петлюровские отряды. В предрождественские дни владыка Никодим был арестован и девять месяцев провел в плену сначала в Галиции, затем в Польше, разделяя тяготы изгнания с соузниками — митрополитом Антонием (Храповицким) и архиепископом Евлогием (Георгиевским). Получив свободу, митр. Антоний и еп. Никодим вернулись в Киев, занятый войсками Деникина. Владыка Никодим сразу же принялся за церковные дела. Несмотря на давление разных политических сил, он отстаивал только интересы Церкви. На последних допросах он так определил свою позицию во время Гражданской войны: «Я стоял за единую неделимую Церковь и Родину, невзирая на то, какая в ней будет власть».

Вместе с войсками Деникина митрополит Антоний покинул Киев. Но епископ Никодим по благословению митрополита остался, так как это совпадало с его внутренним убеждением: Церковь не должна оставаться без архипастыря. И киевская паства отвечала владыке любовью и признанием.

После шести месяцев пребывания в Киеве владыка Никодим получил указ Патриарха Тихона о возведении его в сан архиепископа с назнчением на Таврическую кафедру. Выполняя благословение Патриарха, с риском для жизни владыка пересек линию фронта и в июне 1920 года приехал в Симферополь. Через много лет этот подвиг послушания станет на предсмертных допросах обвинением в шпионаже в пользу Деникина, а благословение Святейшего Патриарха Тихона — отягчающим обстоятельством.

Вскоре армия Врангеля под давлением большевиков стала покидать Крым, а с нею — все желающие. Но и на этот раз архиепископ Никодим предпочел не оставлять страждущее Отечество и свою паству.

В 1922 году власти объявили об изъятии церковных ценностей. Голодающее Поволжье стало удобным поводом для нанесения смертельного удара по Православной Церкви. Вне зависимости от того, кто и насколько подчинился изъятию, все были обвинены в сопротивлении властям, в расхищении и небрежном хранении церковного имущества. Раскольническая группа «Живая церковь», поддерживаемая властями, захватила Таврическое епархиальное управление.

Вскоре архиепископы Никодим и Димитрий (Абашидзе) и многие представители духовенства были арестованы. На открытом судебном заседании Владыка Никодим держался бодро и независимо и в своих речах отклонял от себя и духовенства обвинения в сопротивлении изъятию ценностей. Однако приговор ему был вынесен со всей строгостью: восемь лет лишения свободы. На пути в Нижегородскую тюрьму владыка заболел тифом и оказался в тюремной больнице. Но Господь сохранил святителя для будущих трудов. Заключение длилось недолго. Уже в начале сентября 1923 года объявлена была амнистия. Однако на свою кафедру архиепископу Никодиму так и не пришлось вернуться. В Москве его вновь арестовали и выслали в Туркестанский край сроком на два года. После второй ссылки в Турткуль владыка был лишен права проживания в крупных городах, а также в УССР, и выбрал местом своего изгнания село Тезино Кинешемского района, где когда-то начинал свой путь служения Церкви.

10 июля 1932 года архиепископ Никодим получил назначение на Костромскую кафедру. Со временем восстановились прежние церковные связи: владыка материально поддерживал находящихся в ссылке иерархов и священников: Ивановского миртополита Павла (Гальковского), епископа Евгения (Кобранова), архимандрита Августина (Малашко) и других. Под его святительский омофор стали собираться возвращавшиеся из ссылки и заключения близкие по духу священники и миряне. На последнем следствии это будет фигурировать как «сколачивание контрреволюционной повстанческой группы реакционных церковников».

Костромские власти были раздражены церковной активностью архиерея, который не давал закрывать храмы, боролся за каждую возможность укрепить приходы и внутреннюю жизнь Церкви. В 1934 году безбожники взорвали Костромской Успенский кафедральный собор. Около восьми веков в этом храме пребывал чудотворный образ Феодоровской Божией Матери, пред которым молились благоверные князья Александр Невский и Димитрий Донской и многие поколения православных людей. Всероссийская святыня стараниями владыки была спасена.

В ночь на 4 декабря 1936 года, под праздник Введения во храм Пресвятой Богородицы владыку Никодима арестовали по доносу его секретаря и отправили в Ярославскую тюрьму, где он был приговорен к высылке в Красноярский край сроком на 5 лет. Владыке шел семидесятый год. Состояние его здоровья настолько ухудшилось, что он едва ли мог быть отправлен в ссылку. 3 сентября без возбуждения уголовного дела исповеднику было предъявлено новое обвинение. Начались новые ночные допросы и издевательства. Архиепископа Никодима оставили последние силы. 21 августа, в день обретения чудотворной Толгской иконы Пресвятой Богородицы, в ярославской тюремной больнице закончилась многострадальная жизнь мученика и исповедника, пронесшего с доблестью нелегкий крест архипастырского служения в наиболее страшные годы в истории Православной Церкви.

27 марта 1995 года, в день празднования в честь явления чудотворной Феодоровской иконы Божией Матери, некогда сохраненной святителем Никодимом от уничтожения, состоялось прославление страдальца в лике местночтимых святых Костромской епархии. 20 августа 2000 года Деянием Юбилейного Освященного Архиерейского Собора Русской Православной Церкви имя священномученика архиепископа Никодима (Кроткова) было внесено в Собор новомучеников и исповедников Российских для общецерковного почитания. Акафист святому Никодиму составил Высокопреосвященнейший Никодим, митрополит Харьковский и Богодуховский, окормлявший Костромскую епархию в 60-х годах XX столетия.

 

 

АКАФИСТ

 

 

Кондак 1

 

Избранный страстотерпче и исповедниче Христов, Святителю Никодиме, / Церкви Зиждителя крестоносителю верный, / пламенем любви Христовой разжигаемый, / якоже жезл Ааронов, на камене веры процвел еси; / биения и поношения, и темничные изнурения / от спиры богоборческия сладце претерпел еси, / со всеми страстотерпцы народов наших, / Русь Святую Православную, яко вертоград Христов, прославил еси, / основание Церкви Христовой в Ней утверждающе. / Мы же, взирая на благия страдания твоя, зовем Ти: / Радуйся, исповедниче Христов Никодиме, Костромскаго края светильниче неугасимый.

 

 

Икос 1

 

Ангелы и Боголюбивые людие днесь Христу благодарение и славословие приносят, от рода священническаго, яко же иногда преславнаго Предтечу, глашатая и пастыря овец Церкви Своея избравшего тя, Святителю Богомудре Никодиме, да во дни гонений лютых, яко страж верный и пастырь добрый, паству Костромскую на растерзание волков лютых не оставиши, но душу свою за спасение ея положиши. О сем ублажаем тя сицевыми похвали:

 

Радуйся, рода иерейского богоугодной молитвы рождение;
Радуйся, земли костромския благоуханное цветение.
Радуйся, Духа Святаго сосуде избранный;
Радуйся, силою и действием Сего облагодатствованный.
Радуйся, ковчеже чистоты и целомудрия;
Радуйся, воплощение доброты и Богомудрия.
Радуйся, святой Руси — Божие предначертание;
Радуйся, севера земли нашия немеркнущее сияние.
Радуйся, исповедниче Христов Никодиме, Костромскаго края светильниче неугасимый.

 

 

Кондак 2

 

Видя Господь ниву духовную народов наших православных, плеве ли произрастающую, делателя неленостного, наставника и сеятеля слова Божия в сердца юных отроков, избра тя, вертоградарю Христов Никодиме. Ты же, видя ветры адовы поднимавшийся Русь Святую опустошити, струями Божественнаго Откровения питомцы своя напаял еси, и яко воинов Христовых противу борющих на Церковь Святую приуготовлял еси, да неумолкнет в народе нашем победная песнь Богу: Аллилуиа.

 

Икос 2

 

Разум Богодухновенный укрепи и просвети тя, светильниче веры, всеблаженне Никодиме, егда некии пастыринаемники, увидевше волков лютых, соблазняша тя бежати в страны далече, бросив верных на гибельное растерзание, ты же, яко пастырь добрый, со апостолом Павлом рекл еси: мне бо во еже жити — Христос, а еже умерти — преобретение, предавшись воле Божьей, чад верных своих не оставил еси. О сем взываем ти умильно:

 

Радуйся, благодати архиерейския страха ради непосрамивый;
Радуйся, в годину страшную паствы своей не оставивый.
Радуйся, архиерея Божия, Христово подобие, жертвенной любовью олицетворивый;

Радуйся, паству Христову, паче благ мира сего возлюбивый.
Радуйся, Захарии, убиенному между жертвенником и алтарем, уподобившийся;
Радуйся, со Исааком целомудренным заклатися за Церковь Христову уготовившийся.
Радуйся, твоими молитвами гнев Божий утоляется;
Радуйся, ходатайством твоим за ны ко Господу, глава змия сокрушается.
Радуйся, исповедниче Христов Никодиме, Костромскаго края светильниче неугасимый.

 

 

Кондак 3

 

Силою свыше на брань с князем мира сего препояшася, церковь лукавнующих возненавидел еси, и на седалище с законопреступными не воссел еси, иерарше Христов Никодиме, но со смерением к жертвеннику Божию припадая, Ему Единому день и ночь взывал еси: помяни, Господи, призывающих Имя Твое во истине, помяни всех, благая или сопротивная нам хотящих, все бо человецы есмы; Давидски вопияше: благословен Господь во веки: Аллилуиа.

 

 

Икос 3

 

Имея твердое упование на всеблагую волю Божью и непоколибимую веру во Едину, Святую, Соборную и Апостольскую Церковь, соблазны и суеверия расколов злочестивых, разрушающих Божественный хитон Церкви Христовой, не поколебаша тя, апостолов похвало и мучеников радование, Никодиме преблаженне, утвердившегося на камене исповедания Петрова. Сице бо верный видяще тя яко ангела на страже Эдема Христова — Церкви Вселенския стояща, восхваляют тя сице:

 

Радуйся, зоркий кормчий корабля Церковнаго;
Радуйся, мудрый управителю витрыл духовных.
Радуйся, суемудренных лжепастырей грозный посрамителю;
Радуйся, лживых богоборцев неустрашимый обличителю.
Радуйся, демонския наваждения постом и молитвой отразивый;
Радуйся, паству православную от шатаний богохульных оградивый.
Радуйся, жертву слезную всеусердно за Отечество Богу приносивый;
Радуйся, Христу распяту жертвенной любовью последовавый.
Радуйся, исповедниче Христов Никодиме, Костромскаго края светильниче неугасимый.

 

 

Кондак 4

 

Бурею неистовства богоборческаго потрясеся Русь Святая, егда все силы исчадий адских устремишася опустошите и истребите Ю. Ты же, видя многия архипастыри и поколебавшииеся духом пастыри, страха ради наемнически бежавшие, неподражав еси им, но яко пастырь добрый обрекшися на страдания многия: заточения, биения и заушения, состраждуще пастве гонимой, вопиял еси с верными слезную песнь Богу: Аллилуиа.

 

 

Икос 4

 

Слышаша и видеша непоколебимую верность твою Христу и Его Церкви Святей, боголюбивый архипастырю Никодиме, паства костромская в вере непоколебашася, Духом Святым согреваемая, мног плод изобиловаша: иные у жертвенников храмов Божиих на смерть стояша, иные же в темницах, даже до крови веру православную исповедаша. Тако бо в мужестве образа Христова, созвездие святых Церкви Небесныя умножил еси. О сем восхваляем подвиги твоя, зовуще:

 

Радуйся, адаманте веры, немеркнущего сияния;
Радуйся, столпы Церкви Христовой непоколебимаго стояния.
Радуйся, узы темничныя, яко чертог царский вменивый;
Радуйся, в нем бо страдания Христовы сладце облобызавый.
Радуйся, яко кокош птенцы своя, верныя крылома веры согревавый;
Радуйся, духом премудрости Христовой их укреплявый.
Радуйся, злато, седмерицею в горниле страданий очищенное.
Радуйся, питие, жаждущих правды, Духом Святым освященное.
Радуйся, исповедниче Христов Никодиме, Костромскаго края светильниче неугасимый.

 

 

Кондак 5

 

Богоизлиянною Кровию созда Господь Церковь Свою Святую, в ней бо, яко Агнец Божий: раздробляемый и неразделяемый, всегда ядомый и никогдаже иждиваемый, но причащающихся освящаяй, союзом Любви Своея верныя связует. Ты же, святителю отче наш Никодиме, видя храмы Божия и обители святыя разрушаемые, и верныя, яко жертву всесожженную, в них сжигаемые, кровоточаще, взывал еси Богу: Аллилуиа.

 

 

Икос 5

 

Видя гонителей зверонравных на «Лифостротоне» Святой Руси, у пламени сгоравших святых икон и книг богодухновенных греющихся, и Святыню небоподобную — Собор Благовещения Пресвятыя Богородицы, беснующися, взорвавших, рыданьми возопил еси к Преблагословенней, страстотерпче Никодиме: Благодатная! Восплачь с нами! Верныя люди увещавал еси неотчаяватися, ибо храм Божий мы есьмы, в нем бо Русь православная, вечно торжествующая! Зову сему внемлюще, вопием Ти:

 

Радуйся, источниче слез, ими же Русь Святая, в вере сожженная, орошается;
Радуйся, каменю веры, на нем же ереси злочестивыя сокрушаются.
Радуйся, древо плода священного, вертограда Христова;
Радуйся, езеро веры, в нем же потопляется всякая злоба.
Радуйся, церкви Христовой несокрушимое ограждение;
Радуйся, житие твое, ангельское пред Богом украшение.
Радуйся, ищущим правды Божия, благодатный светильниче;
Радуйся, Пречистой Попечительнице о Церкви Христовой, верный сподвижниче.
Радуйся, исповедниче Христов Никодиме, Костромскаго края светильниче неугасимый.

 

 

Кондак 6

 

Провозвестник Божественных откровений — Дух Святый, возвести тебе, богодухновенне Никодиме, иже имать страшное разорение Благовещенскаго Собора совершитися, идеже Святыня края Костромскаго и всей земли Российстей — Феодоровская икона Божия Матере храняшеся. Сию благодати исполненную, со благоговением нощию изъял еси и сице, от уничтожения огненнаго спасл еси Ю, верным на утешение и спасительное прибежище Сию сохранил. Людие же сему Божьему благоволению радующися, вопиют Ему: Аллилуиа.

 

 

Икос 6

 

Возсия благодать от святыя иконы Божией Матери чудодейственном Покрове Ея, в дни истребления народов наших православных, ихже Пречистая, иных, к прославлению Имени Божия всячески спасла есть, а иных, богоизбранных, к венцам мученическаго исповедания Материнской Любовию укрепившая. С ними же Тя, страстотерпче Никодиме, спасшего святой Лик Ея, славно бо прославила. Мы же, Пречистую величающе, Тебе приносим сицевая:

 

Радуйся, Лика Пречистыя Матери от пламене огненнаго спасителю;
Радуйся, о спасении паствы костромския ревностный попечителю.
Радуйся, Иеремии о народе плачущем, пламенный сподвижниче;
Радуйся, о спасении Отечества нашего неумолкающий молитвенниче.
Радуйся, от юности всем сердцем Бога возлюбивый;
Радуйся, яко Аарон, жертву непорочную Богу приносивый.
Радуйся, путеводителю благий, на спасительныя стези нас наставляющий;
Радуйся, неповинные от уз темничных присно избавляющий.
Радуйся, исповедниче Христов Никодиме, Костромскаго края светильниче неугасимый.

 

 

Кондак 7

 

Хотя Владыка и Господь Славы явити тя мужа совершенна и греху неискусна, испытаньми многими и страданьми многотрудными, якоже Иова иногда обложи тя,страстотерпче Христов Никодиме. Ты же любовию ко Христу преисполненный, узы темничныя и нощныя истязания, доблесне притерпел еси, Христа дерзновенно исповедуя, якоже три отроцы в Вавилоне в пещи горящей, воспевая любящему нас Богу: Аллилуиа.

 

 

Икос 7

 

Новую благость дарует Господь страждущему народу нашему, в горниле испытаний лютых смертельно изнемогшему, да уразумеем яко благ Господь, наказует, но не умерщевляет, показуя на избранных Своих, вчера униженных и обесславленных, ныне их Церковь святая к лику святых воздвизает. С ними же тя, священномучениче Никодиме, в чертог Свой приемлет молитися за ны. Сего ради радующеся, вопием Ти:

 

Радуйся, архиерейския благодати пред Богом не посрамивый;
Радуйся, даный тебе талант добродетельми преумноживый.
Радуйся, целомудрия и чистоты душевныя кладезю неисчерпаемый;
Радуйся, в жилище Духа Святаго из детства призванный.
Радуйся, в стоянии молитв слезных Марии Египетския твердейший;
Радуйся, в борении против сынов беззакония, Гедеона мудраго сильнейший.
Радуйся, постом и молитвой со слезами духа злобы побед ивый;
Радуйся, стадо Христово, мечем веры от неверия оград ивый.
Радуйся, исповедниче Христов Никодиме, Костромскаго края светильниче неугасимый.

 

 

Кондак 8

 

Странно и уязвленно бе слышати проповедание Евангелия Христового обкраденных умом, святителю Никодиме, тобою проповеданного. Ты же, любовию ко Христу пламенея и взирая на страдания Его, и на сраспинавшихся за Истину благочестия Евангельскаго, безбоязненно призывал еси паству свою: имети совесть незазорную и любити друг друга, якоже Господь возлюбил нас, воеже, не токмо зде, но и в селении праведных, воспевати творцу нашему: Аллилуиа.

 

 

Икос 8

 

Любви Божественныя исполнен и силою Духа святаго укрепляемый, верный друже Христов Никодиме, якоже Господь иногда шел еси, ведомый из судилища на судилище богоборцев зверонравных, ид еже гладом и хладом, и истязаньми лютыми, аки звери дивные, тщетно пытавшийся отторгнути Тя от любви Христовой, ихже посрамляя, отвещал еси: устыдитеся! Жестоковыйность ваша не разлучит мя с возлюбленным Господом моим. Мы же видяще тя тверда в вере стояща, приносим Ти таковые похвалы:

 

Радуйся, судилища врагов Божиих не устрашился еси;
Радуйся, исповедати Христа — Сына Божия не убоялся еси.
Радуйся, хладом темничным вера твоя — не охладися;
Радуйся, мученьми лютыми любовь твоя ко Господу неистощися.
Радуйся, страже Церкви Христовой преславный;
Радуйся, венценоще диадемы Христовой преизрядный.
Радуйся, страданьми твоими Церковь Православная торжествует;
Радуйся, мужеством любви твоей ко Господу, Церковь Небесная ликовствует.
Радуйся, исповедниче Христов Никодиме, Костромскаго края светильниче неугасимый.

 

 

Кондак 9

 

Все естество опустошителей, расхищавший святое достояние храмов Божиих, оболгавше, собрашася судити тя, архипастырю наш Никодиме, за яже, яко пророк Илия лжепророков Иезавелиных, обличал еси беззакония их. Они же, облекшеся клятвою, яко ризою, словесе и истязаньми лютыми обыдоша тя. Ты же, мучения тяжкая превозмогая, слезно взывал еси ко Господу, да облекутся оболгающии мя в срамоту, и яко одеждею, студом своим, раб же Твой веселящися о Имени Твоем, вопиюще: Аллилуиа.

 

 

Икос 9

 

Вития многовещаная не могут достойно воспети страдания твоя, святителю отче Никодиме, яже претерпел еси за Церковь Божию, и гонимых пастырей и боголюбивых чад Ея, богатство веры отеческия храня; за них же в заточении Ярославском душу твою, яко жертву Христу Пастыреначальнику благоприятну, положил еси. О сем дивящеся, и своя прегрешения горько вспоминая, умильно зовем Ти:

 

Радуйся, возвещати Истину Христову ревностно возлюбивый;
Радуйся, смеренномудренно душу свою за Церковь Божию положивый.
Радуйся, терпения и кротости духовныя преизрядный учителю;
Радуйся, догматов веры правое л авныя достойный блюстителю.
Радуйся, верных надежд о и в бедах лютых заступление;
Радуйся, гонителей Церкви Христовой грозное посрамление.
Радуйся, сущим во узах и заточении утешителю;
Радуйся, суеверий и учений ложных пламенный искоренителю.
Радуйся, исповедниче Христов Никодиме, Костромскаго края светильниче неугасимый.

 

 

Кондак 10

 

Спасти хотя вверное тебе Божие достояние пажити костромския, Никодиме преблаженне, егоже дивно украсили и приумножили подвижники святыя: Геннадий Любимоградский, Макарий Унжеский, Паисий Галичский, Авраамий Чухломский, Пахомий Нерехтский и многие боголюбцы, постом и молитвой со слезами, а иные, во бранех с духом злобы поднебесной жизнь свою положиша в венец их подвига ратного, Христу сраспявшися, ко дветысячелетия торжества Церкви Христовой, славно воспел еси Богу: Аллилуиа.

 

 

Икос 10

 

Стена необоримая, Небесе и земли Владычица Пречистая, град Кострому ограждающая, состроителя Тайн Божиих и стража верна Церкви Сына Своего и Бога нашего избра Тя, Христу Богу возлюблене Никодиме, воеже, не токмо в земном уделе, но и у Престола Царя Славы на Небесе, со всеми святыми и Ангелами небесными, священнодействовати со Христом пред Отцем Небесным будеши. Мы же, радости исполняемся: каково богатство благодати уготовил Господь любящим Его, Тебе же вопием:

 

Радуйся, Матери Божией — похвала и радование;
Радуйся, Эдема земнаго — Христово венчание.
Радуйся, ангелом собеседниче и святым сопричастниче;
Радуйся, в невечернем дне Райския славы соучастниче.
Радуйся, Никодимом нареченный, иже есть — присно побеждающий;
Радуйся, изнеможденных горестьми житейскими, подкрепляющий.
Радуйся, избавляющий нас от огня, меча и землетруса;
Радуйся, наслаждающийся лицезрением сладчайшего Иисуса.
Радуйся, исповедниче Христов Никодиме, Костромскаго края светильниче неугасимый.

 

 

Кондак 11

 

Пение всеумиленное, со слезами безутешными возрыдаша верные града Костромы, егда услышаша о страшной гибели твоей, всеблаженне Никодиме, за веру Православную и спасения народа Божьего, аки агнца закланного. Ныне же преисполнены веселием неизреченным, видяще тя, архипастыря своего, в сонме святых в Церкви Небесней восседающа и за ны Христу молящегося, с радостию вопиют Богу, все во благо устрояющему: Аллилуиа.

 

 

Икос 11

 

Светозарного светильника, елея молитвы чистыя преисполнена, и пламенем веры светло сияюща, воздвижи тя Господь, святителю Никодиме, в Богохранимой земле костромския, да тьма ересей и расколов нечестивых необымет Свет Христов в сердцах и разуме боголюбиваго народа нашего, и незведет грядущих по нас в пасть губителя адскаго. Мы же, видем тя в Троическом Свете пребывающего и Отечеству нашему мира и благоденствия просящего, с упованием веры зовем Ти:

 

Радуйся, мечем молитвы пламенной нас охраняющий;
Радуйся, огнем Духа Святаго плевелы зловерия зжигающий.
Радуйся, омраченныя умом к Свету Истины приводяй;
Радуйся, отроки несведущий из тьмы лжеверия изымаяй.
Радуйся, о спасении народа нашего всеусерднейший попечителю;
Радуйся, пленения и порабощения Святой Руси верный избавителю.
Радуйся, пагубных обычаев и шатаний языческих искоренителю;
Радуйся, добрых нравов и благочестия веры в вертограде Российстем насадителю.
Радуйся, исповедниче Христов Никодиме, Костромскаго края светильниче неугасимый.

 

 

Кондак 12

 

Благодати Святаго Духа испроси народам православным, преблагий пастырю стада Христова, Никодиме, да егда все силы искуса диавольского восстанут, во еже погубити нас и с посмеянием рекут: где есть Бог наш? Ты же, молитвениче всеусердный, ублажи Пречистую Божию Матерь и всех Святых, во еже спастися нам, врази же наша да облекутся студом, мы же увидем сыны сынов наших в мире и благоденствии прославляющих милость Божию, вопиющих: Аллилуиа.

 

 

Икос 12

 

Поюще многострадальная подвиги твоя, святителю Христолюбивый Никодиме, и ублажаем святую кончину твою, еюже Крестный подвиг Церкви Зиждителя — Христа Жизнодавца и всех Святых сподвижников утверждения Его Святыя Церкви, всехвально увенчал еси, Костромскаго края достохвальная похвало. Сего богатства некрадомого, силу и мудрость, н в любви Божией утешения, и нам стяжати Господа умоли, да облекшися в броню правды, благодарно зовем Ти:

 

Радуйся, архиерею Христов благий и верный;
Радуйся, архипастырю стада Христова непостыдный.
Радуйся, Апостольских преданий незыблемый хранителю;
Радуйся, христианскаго Благочестия веры пламенный насадителю.
Радуйся, твердостоянием твоим Церковь Христова украшается;
Радуйся, слезной молитвой твоей Русь святая раеви уподобляется.
Радуйся, крине благоуханный, райскаго прозябения;
Радуйся, усердный помощниче нашего земнаго крестоношения.
Радуйся, исповедниче Христов Никодиме, Костромскаго края светильниче неугасимый.

 

 

Кондак 13

 

О преславный исповедниче Христов Никодиме! Приими от нас, любящих тя чад твоих приносимое тебе сие убогое приношение и, теплым ходатайством твоим ко Господу, огради Святую Церковь православную и боголюбивые народы наши, от междоусобий братских, расколов и еретических смятений, да в покаянии сокрушенном избавимся праведнаго гнева Божия, бед и грядущия вечныя муки, и сподобимся с тобою, яко чада со отцем, во веки воспевати Богу: Аллилуиа.

 

(Сей кондак читается трижды, затем Икос 1 и Кондак 1)

 

 

МОЛИТВА

 

Святый новомучениче, святителю Никодиме! Дивный пастырю и доблестный воине Христов! Ты всею душею от юности заповеди Божий возлюбил еси. Неленостно словесам Христовой истины внимая, и иным многим добрый наставник был еси. Тем же Господь яви тя преемника Апостолом Своим. И во дни гонения лютаго на веру православную, яко истинный пастырь явился еси, крестный путь с паствою своею прошед: ссылки, заточения и страдания смиренно претерпевый и тако венец мученический восприял еси, обретпита благодать молитися за ны. И ныне, о ходатаю наш пред престолом Царя Славы, испроси у Него веру отеческую утвердити, Церковь Святую от ересей и расколов оградити, верных укрепити, заблудших обратити, многострадальное Отечество наше умирити, и от врагов сохранити ненаветно. И молитвами твоими укрепляеми, да избавимся от козней лукаваго, избегнем от всякия беды и напасти, и тако на земли благочестно поживше, жизни вечныя на Небесе сподобимся, ид еже вкупе со Пречистою Госпожею Девою Богородицею, сонмом преподобных и богоносных Отцев Костромскаго края покровителей, и всеми Святыми прославим в Троице славимаго Бога Отца, и Сына, и Святаго Духа, во веки веков. Аминь.

 

 

ТРОПАРЬ

 

Тропарь, глас 4

 

Костромскаго края украшение, / новомучениче святителю Никодиме, / веру Православную твердо исповедуя, / от безбожных неправедно осужден быв, / в заточении многая страдания претерпев, / венец мученический восприял еси. / Ныне же предстоя Престолу Божию / со Пречистою Богородицею и всеми святыми / усердно Христу молися / даровати нам веры отеческия утверждение, // мир и велию милость.

 

 

Кондак, глас 2

 

Мужественный Российский исповедниче, / истинный подвижниче благочестия / священномучениче Никодиме, / избранниче Божия Матере, / днесь память твоя светло прославляется. / Мы же дерзновенно тебе возопиим: // моли Христа Бога спасти души наша.

Обновлено 08.07.2020 15:25
 






Рейтинг@Mail.ru Рейтинг@Mail.ru Rambler's Top100 Яндекс.Метрика